Monday, May 26, 2008

rEmemBer AllAH

Begitu bangun tidur, kita sudah teringat dengan benda-benda yang sama sekali tidak pernah ingat kepada kita. Kita ingat duit sedangkan duit itu tidak pernah sekalipun ingat kepada kita. Kita sering mengingat dan mengangan-angankan kekayaan. Padahal kekayaan tidak pernah ingat kepada kita. Berbagai perkara lain banyak kita ingat-ingat sedangkan perkara tersebut tidak pun mengangat diri kita. Itu baru ketika bangun tidur, apalagi setelah kita berhadapan dengan kehidupan sehari-hari.
Mengapa kita jarang mengingat Allah, Tuhan yang senantiasa ingat kepada kita? Tuhan yang tidak pernah lupa kepada kita. Tidak sedetik-pun Tuhan melupakan kita. Dia senantiasa mendengar, melihat dan tahu tentang diri kita. Dialah yang menjaga dan mengawal kita. Dialah yang mentadbir dan memberi nikmat kepada kita.
Mengapa kita mengingat benda-benda mati? Mengapa kita sibuk mengingat-ingat makhluk yang serupa kita sedangkan Tuhan kita lupakan? Mengapa Khaliq yang menciptakan kita, kita lupakan begitu saja?
Makhluk tidak memiliki kuasa kepada kita sedangkan Tuhan berkuasa penuh kepada kita. Dia yang menentukan nasib kita. Mengapa kita tidak merasa takut dan selalu ingat kepada-Nya?

No comments: